Enrere

 


Comissari temàtic: Jaume Ayats i Abeyà

Vídeo: Una experiència en el camí de l'accessibilitat, noves claus de lectura interpretativa (ONCE-FESOCA).

Àudios: Selecció d'àudios a cura de Jaume Ayats i Abeyà, comissari sonor del projecte CRiG i director del Museu de la Música de Barcelona.

 

Què tenen a veure les #cançons amb l’auca dels #oficis?

 

MAPA DE SONS

 

Sempre he estimat les coses, les coses del món. M’encanta intentar trobar la forma de les coses. Leonard Cohen

 

En la societat preindustrial, cantar mentre es treballava era considerat del tot positiu.  Amb una nova concepció de la producció i del control, en les primeres dècades del segle xx es va anar imposant la idea que cantar distreia de la feina o, potser més exactament, que tot cantant el treballador mantenia activa una veu i una opinió que convenia controlar o fer callar.

 

Podríem dir que les cançons estaven a la disposició de la vida expressiva de la gent de la mateixa manera que les eines estaven a la disposició de la vida productiva i material: si el mateix martell o la mateixa serra, o una cullera, podien servir per a diverses labors, no va més enllà de l’evidència afirmar que passava el mateix amb les cançons.

 

En els anys de la postguerra, i encara més amb la denominada «productivitat», des del 1960 les fàbriques i els tallers van anar quedant desposseïts de la veu humana i van ser ocupats cada vegada més exclusivament pel soroll -cada cop més eixordador- de la maquinària.

 

 

 

 

El pobre terrisser

Joan Tresserres i Lluís Codinacs.

Vilanova de Sau, juliol del 1983. 4:54 min.

Els pastafangs, segons narra Amades, la cantaven tot fent repicar els peus nus damunt del fang moll.

El caçador

Josep Crous i Josep

Verdaguer «Roviretes».

Les Guilleries, 19/06/1989.

1:13 min.

És la cançó més coneguda que té per protagonista un caçador.

Francisca Ferrera

Joan Tresserres i Comajoana.

Vilanova de Sau, 07/07/1988.

0:47 min.

La tràgica balada d’un ferrer que mor assassinat per «robar-li la filla», que està conxorxada amb el lladre d’amor.

Cançó de veremadors

Antònia Baudes i grup.

Sa Pobla. 1:52 min.

Cant festiu dels grups d’homes i dones al Pla de Mallorca quan celebraven l’hora de tornar al poble després d’un dia de verema